Nederland heeft zich bewezen als het land met een goed ontwikkelde spelindustrie. In dit land is er een grootste Europese markt van online games.

Computerspelletjes, vooral online, die steeds meer populair worden van dag tot dag en het aantal gamers, worden ook constant verhoogd, waardoor de Nederlandse bedrijven de nieuwe game productie op een lopende manier aan het cre?ren. Het aantal mensen dat in de game creatie sfeer werkt is in de afgelopen vijf jaar twee keer toegenomen.

De belangrijkste trends in de ontwikkeling van de gamingindustrie

Er zijn twee hoofdrichtingen van online games ontwikkeling:

  1. De grafische verbetering van games die verband houdt met de voortdurende verbetering van de technische mogelijkheden. Grafieken en animaties van moderne spellen zijn nu op een zeer hoog niveau en dat trekt ongetwijfeld een groot aantal gamers aan. Niet alleen het scenario van het spel maar ook het visuele deel raakt een zenuw van spelers.
  2. Ontwikkeling van snelle internetverbinding waardoor veel mensen samen kunnen spelen en tegelijkertijd.

Dit is belangrijk om op te merken dat de Nederlandse bedrijven de serieuze en casual games produceren terwijl andere buitenlandse bedrijven andere verschillende richtingen aanbieden. Juist dankzij die niche heeft Holland de leidende positie in de markt van online spellen aangenomen.

De naam van serieuze spellen kan spellen hebben die zijn gemaakt voor educatieve doeleinden of professionele simulators. Dergelijke spellen kunnen effectief worden gebruikt in verschillende professionele gebieden en bevorderen opleiding en verdere training van de persoon. Bijvoorbeeld, er zijn spelletjes die sommige moeilijke situaties op de weg simuleren tijdens het rijden of medische werkzaamheden, enz. Zij worden gebruikt voor het in dienst nemen van personeel of als de test bij het aanbrengen van een persoon voor het werk.

Casual games zijn populair bij veel segmenten van de burgers, maar ze zijn gebruikt voor onderhoudende doeleinden, niet voor opleiding.

De belangrijkste punten

  • Bij de gemiddelde oprichting van een hoogwaardig spel (zowel casual als serieuze) kost ongeveer 5 miljoen dollar aan ontwikkelaars. En het is alleen creatie, zonder uitgaven voor promotie en reclame.
  • De wereldwisseling van alle games gaat verder dan de filmindustrie voor een paar tientallen miljard dollar.
  • De autoriteiten van Holland zijn ge?nteresseerd in de aantrekkingskracht van extra financi?n voor het land, zodat ze op alle mogelijke manieren de speelbedrijven ondersteunen. Bovendien geeft de overheid hen leningen op zeer gunstige voorwaarden en biedt zij ook steun aan het risicokapitaal en de investering in nieuwe speltoestellen.
  • In Utrecht is er de Dutch Game Garden incubator die uitsluitend gecre?erd is voor het behoud van de ontwikkelingen van de game-industrie en met name voor de ondersteuning van de beginnende bedrijven.

  • Vrijwel alle bedrijven van Holland die games cre?ren zijn jong en actief. Gemiddeld hebben ze van 10 tot 20 constante werknemers en als ze eigen personeel voor sommige projecten willen verhogen, dan gebruiken ze de outsource medewerkers.
  • Het aantal bedrijven in Nederland dat zich bezighoudt met online games maakt zich steeds groter. Zo waren er in 2004 in Nederland 39 dergelijke bedrijven, en in 2010 is hun hoeveelheid gegroeid tot 173.
  • Indirecte spellenontwikkeling betrof meer dan 30% van alle Holland-bedrijven. Van hen – 17% betrokken bij de publicatie van spelletjes, 8% in de ontwikkeling en publicatie van MMO, en ongeveer 10% zijn betrokken bij de promotie van spelletjes en reclame.
  • Het aantal verkochte spellen in Nederland groeit voortdurend en het aantal gamers groeit ook. De laatste polls hebben aangetoond dat van de algemene 16,5 miljoen landbevolking de 9,3 miljoen in online games spelen.
  • De speladvertentiemarkt is het grootste in Nederland.
  • De spelproductie van Nederland zorgt voor 12,2% van alle spelproductie in West-Europa. De overheersende posities hebben zulke bedrijven als Sony, Nintendo en Microsoft.